Monday, March 26, 2007

Lencana Sekolah


MAKSUD WARNA PADA LENCANA SEKOLAH


1. Hijau muda
melambangkan kedamaian persekitaran yang mewujudkan keadaan kondusif untuk kesuburan minda dan ilmu yang menyumbang kepada kegemilangan jasmani, emosi, rohani, dan intelek.

2. Biru laut melambangkan keamanan, kesejahteraan,
dan perpaduan yang menghasilkan Sekolah Selamat
untuk pelaksaan semua aktiviti.

3. Kuning melambangkan kedaulatan undang – undang dan peraturan serta kestabilan yang menyumbang kepada pembinaan sahsiah terpuji.

4. Merah melambangkan keberanian, pengorbanan, dan kesungguhan yang menjadi asas kepada pembinaan keyakinan diri insan untuk mencipta kegemilangan bagi mencipta SKMT terbilang.

5 .Putih melambangkan kesucian dan keikhlasan yang menjadi teras amalan.

MAKSUD LAMBANG PADA LENCANA SEKOLAH

1. Buku berwarna putih melambangkan kesucian ilmu. Keyakinan kita hanya dengan berkonsepkan kesucian ilmu, cogan kata Ilmu Jamin Hidup” menjadi kenyataan.

2. Bunga Padi melambangkan kesuburan. Menurut resam padi makin tunduk makin berisi”. Sifat merendah diri ini menunjukkan sifat syukur dan takwa bagi insan yang subur ilmu dan mindanya.

3. Obor melambangkan semangat juang yang tinggi untuk mencapai kejayaan dalam semua bidang iaitu akademik, sahsiah, dan kokurikulum berasaskan ilmu.

4. Alat Permainan melambangkan kepentingan sukan dan permainan dalam membina jasmani, emosi, rohani dan intelek yang gemilang.